De som fixade må bra fikat

2013 03 09 Hälsodag

Hälsans Dag lördag 9 mars

51 personer samlades för att lyssna på Mikael Rehnberg som föreläste om ”Hälsa på hjärnan” om hjärnan, sömn, stress och att må bra i såväl kropp som knopp.

Han påpekade bland annat att vi påverkas mycket av vår miljö och omgivning.
Det är viktigt att motionera och att vara ute i naturens gröna miljö för att må bra.    Undersökningar visar att elever har ett bättre provresultat om de har naturen omkring sig gentemot de som bor i asfaltområden.

Om man går ut på en promenad under lunchen så orkar och presterar man mer på sitt arbete.                                                                                                                           Det är viktigt att man gör det man upplever trevligt och att man träffar och samtalar med andra människor för att må bra.

Harriet Wennberg informerade om paraffinbad för händerna samt om hand- och fotgymnastik.

Reumashop från Luleå med Joakim och Erika Dahlin informerade och visade hjälpmedel som är bra för bl. a. reumatiker.

Under dagen visade deltagare från några av föreningens studiecirklar sina alster i Sidenbandsbroderi, Tenntrådsarbeten och Pärlbroderier

Till förtäring bjöds det på Må bra fika med frukt.

Hälsans dag genomfördes i samarbete med Norrbottens Läns Landsting.