Studiecirkel- Sidenbandsbroderi

Man tror att Sidenbandsbroderi kommer från Frankrike på 1500-talet. man dekorerade klänningar ,västar, hattar m.m. med broderier av sidenband och garn. Detta var ju mest adel och hovets sätt att dekorera sina kläder. Tekniken spreds först till England men senare också över Europa och även till Sverige. I dag finns tekniken i hela världen. Under århundradena har broderi i denna form haft sina uppgångar och fall. Nu i vårt 20-hundra tal är det mycket populärt igen.
Den som tagit upp Sidenbandsbroderiet till Piteå är Kristina Nilsson som lärde tekniken då hon bodde i Afrika. Vi är många som lärt av henne och några av oss lär själva ut tekniken nu.

Onsdag kl 12.00-15.00 Lokal: Samvaron, Hamnplan 4

Vill du också vara med ring ledaren Gurli Svensson tel 070-244 48 44 eller kansliet tel 073-03 189 10

• 3 år sedan Permalänk

En väldigt fin och rolig cirkel