Föreläsning om ankyloserande spondylit (AS), kronisk ryggsjukdom?

Datum:   10 oktober klockan 18.00

Plats:      IOGT-NTO huset, Köpmangatan 7, Luleå

Har du AS eller har du ont i ryggen men inte fått någon diagnos?

Varmt välkommen till en föreläsning om den kroniska ryggsjukdomen ankyloserande spondylit (tidigare kallad Bechterew).

En reumatolog ( Bozena Möller ) informerar om sjukdomen och en sjukgymnast finns på plats och ger konkreta tips och råd. Du möter även en patient som berättar om sina erfarenheter.

AS/Bechterews sjukdom, ”ryggreumatism”, orsakas av inflammation i ryggen och börjar oftast i unga år. Det är viktigt att ställa tidig diagnos och att behandling sätts in. Okunskapen om sjukdomen är stor och det kan ta flera år innan patienten hamnar rätt i vården och får en diagnos och tillgång till korrekt behandling.

Målet är att öka kunskapen om ankyloserande spondylit hos patienter och korta tiden från symtom till diagnos. Vi vill skapa bättre förutsättningar för att människor med AS ska få tillgång till optimal behandling utifrån individuella behov så att de kan leva ett bra och aktivt liv.

Föreläsningen arrangeras av Reumatikerdistriktet Norrbotten med stöd av

AbbVie.