Temadagen 4 oktober

Temadag Smärta, magi och tankens kraft

Lördagen den 4 oktober samlades 85 personer på Gotis i Öjebyn för att lyssna på smärtläkaren Annika Hässler. Annika är även ordförande för Reumatikerdistriktet i Stockholm. Annika berättade på sitt personliga sätt. Även Peter Varg medverkade med föreläsning om tankekraft och magiska trolleritrick!

Annika poängterade att smärtan är patientens egen. Det kan bli fysiska och känslomässiga upplevelser. Om läkarna inte tror på patienten så är det läkarens problem.

Man kan idag förklara var smärtan kommer ifrån i de flesta fall.  Om en patient inte vet varifrån smärtan kommer så blir smärtan hotfull, man blir orolig.

Viktigt att man har respekt för att man reagerar olika. Kvinnor söker oftare hjälp än män.  Vid svårigheter och sorg får man mera ont. Bästa medicinen mot smärta är tröst, beröring och kärlek.

En smärtteckning förklarar bäst var smärtan finns. På en teckning av en person fyller man i var det mol, bränner, ilar, hugger, bultar, sticker, trycker och övriga upplevelser. En del sjukgymnaster använder den.

Man kan även ange på en sticka (VAS) hur ont man har.

Patienten kan bli bättre när man rör sig, tränar, m.m. Det handlar om att man vågar byta fokus och att vara positiv, att göra något man trivs med.

Peter Varg, illusionist, magiker och mentalist berättade om tankens kraft och om sin erfarenhet från sin profession som hypnosterapeut. Hur tankens kraft påverkar oss och hur vi kan ta kontrollen över våra liv för att uppfylla våra innersta önskningar och mål. Vi fick se flera otroliga nummer av magi som ledde till många skratt i publiken.

Under dagen serverades kaffe/te smörgås och fika. Studiegrupperna visade sidenband-, pärl- och tennarbete. Vi värvade också flera medlemmar.