Nyhetsblad augusti 2019

Här kommer nyhetsblad augusti 2019

Vi har ännu den "gamla" hemsidan och det har gått sönder en funktion ( enligt webbansvarig på Reumatikerförbundeti)  som inte kommer att åtgärdas då en ny hemsida är på gång... Därför kommer nyhetsbrevet, aktivitetskalendern och bingolotter till uppesittarkvällen att finnas här

Piteå augusti 2019

Hej alla medlemmar!

Hoppas ni alla haft en riktigt trevlig sommar. Här kommer ett medlemsbrev med lite information om vad som skett under våren och vad som är på gång inför hösten.

Under våren har föreningen haft några medlemsmöten:  ayurveda och kinesiologi samt en föreläsning av representanter från reumatologen. Intressant och givande information!
En fredag i maj hade vi trivselbingo på prov. Det var mycket uppskattat. Till hösten kommer vi fortsätta med trivselbingo igen vid fyra tillfällen.  Kom gärna och var med!

Under maj och juni var vår förening i Gallerian och på Apoteket Renen. Man fick testa sin handstyrka, vi berättade vad vi gör och många valde att bli nya medlemmar, vilket känns jättekul! Varmt välkomna ska ni alla känna er!

Söndag den 25 augusti så har Kultur och fritid en dag vid Norrstrand som kallas Pite Outdoor. Vår förening tänker delta där men vi behöver medlemmar som kan ställa upp och hjälpa till. Vi delar ut material om reumatiska sjukdomar, man får testa sin handstyrka och vi berättar om föreningen

Har du möjlighet att hjälpa till? Vi skulle behöva 3 personer på varje pass
Pass 1 kl 9.30-12.00 Pass 2 kl 12.00-14.00 Evenemanget sker mellan 10.00-14.00
Ring kansliet. Tack på förhand!

Rörelsegrupper:

Vi startar grupperna som bassängtränar i Öjebyn vecka 36 och avslutar vecka 50.
Våren 2020 startar vi vecka 3 och avslutar vecka 20

Bassängträningen vid Piteå Sjukhus startar under hösten vid olika tillfällen. Hör med din ledare. De som bassängtränar vid Piteå Sjukhus kommer att få reducerad avgift för hösten, pga få badtillfällen under våren då renovering pågick ( se brev som kommer med inbetalning ). Vi kommer i augusti att ordna en badledarutbildning vid Öjeby Simhall. Anmäl er vid intresse!

Vi har idag (13/8 ) fått besked av Piteå sjukhus att bassängen är stängd och kan tidigast öppna vecka 35 på grund av läckage i bassängen och renovering av kakel. Mer info kommer från sjukhuset nästa vecka

Landgympa vid Piteå sjukhus fortsätter som vanligt under hösten måndagar och torsdagar kl 16.00 med start vecka 33

I hand och fotgympan har vi från hösten 3 grupper. Måndag 9.45 i Blåsmark, tisdag kl 10.00 vid Djupviken 11 och onsdag kl 9.45 Djupviken 11. (Vi har en ny grupp tisdagar som startades i maj. Vi fortsätter med den till hösten) Alla grupper startar vecka 36

Intressepolitiskt arbete:

Vi har under våren deltagit vid träffar med Piteå HC, Patientrådet och Funktionsrätt Piteå.
I maj hade Funktionsrätt Piteå sitt årsmöte och där blev Britt-Marie Niemi invald i styrelsen
( hon är även sekreterare i vår förening). Vi fortsätter att lyfta våra viktiga frågor

Nyheter:

Under hösten kommer vi att fortsätta med trivselbingo vid 4 tillfällen. Vi träffas, fikar och spelar bingo under enklare former. Meddela kansliet om du vill delta

Vi kommer även att ha svampkurs vid 2 tillfällen. Vi går ut i skogen, plockar svamp, fikar och har en trevlig stund tillsammans. Vi tror att många vill delta, så vi har sagt max 10 personer per tillfälle. Glöm ej att anmäla dig ( se ”aktivitetsblad” )

Vi ska också ha mobiltelefonkurs, för dig med en smartphone. Vi lär oss grundläggande kunskaper bl.a ställa klockan, meddelande, ficklampa, e-parkera, foto, lägga in nya kontakter i telefonboken m.m Glöm ej att anmäla dig ( se ”aktivitetsblad” )

Har du någon idé och vill ställa upp som ledare för något intressant ämne du gillar? Tveka inte att ta kontakt med kansliet. Det kan t.ex. vara att skapa med färg, virka/ sticka, fika/samtals-träff med några som har en specifik sjukdom, exempelvis fibromyalgi, artros, ledgångsreumatism eller något annat? Vi har lokalerna samt hjälper till att ta upp anmälan och informera våra medlemmar, du hjälper oss med ledarskap!

Patientskolor:

Under hösten -18 och våren -19 har våra artrosombud besökt hälsocentralerna vid 15 tillfällen. Vi önskar att vi kunde bli fler som hjälps åt i detta viktiga arbete.

Vill du hjälpa till? Hör av Dig till kansliet.  Alla nya ombud får följa med någon erfaren samt gå en utbildning. Du behöver aldrig åka ensam. Vi har jätteroligt och det är mycket inspirerande!

Unga Reumatiker:

Vi har fått en ny kontaktperson för vår grupp unga reumatiker. Anna Ershammar heter hon och är mamma till en 6-årig tjej med reumatism. Hon vill gärna komma i kontakt med andra föräldrar/barn så en träff planeras redan 2/9. Inbjudan skickas till berörda

Bingolotter till uppesittarkvällen – Boka in era lotter redan nu. Vi kommer att göra en beställning i slutet av aug / början av september. Behållningen kommer delvis att gå till forskningen om reumatiska sjukdomar och delvis till vårt arbete med att ordna olika aktiviteter/ föreläsningar i föreningen. Vi får behålla 15 – 20 kr beroende på hur många lotter vi säljer. Om vi säljer över 300 lotter är behållningen 20 kr/ per såld lott. Kolla även med dina vänner/grannar om de önskar boka. // Tack!

Ny e-post
Vi har ny e-postadress till kansliet.  Den nya är
Använd gärna den från nu när ni kontaktar oss. Den gamla kommer att finnas kvar en tid

PÅMINNELSE: meddela din e-mailadress till kansliet! (det hjälper oss att spara pengar och miljö) Portot är dyrt!!

Vi skickar med ett ”aktivitetsblad” där ni ser vilka aktiviteter som är på gång. Det finns även utdraget på kansliet om du vill ha i vikt A5- format

Vid några aktiviteter vill vi ha in anmälan. Maila gärna eller så ringer du vårt kansli tel 073-03 189 10

Titta gärna in på hemsidan då och då eftersom vi där kommer att publicera aktuell information.

Gilla oss även på facebook, där vi lägger ut text och bilder när vi haft någon aktivitet. Du får även fredagshälsning från oss

Behöver du hjälp att skicka ett minnestelegram, så hjälper vi er. Kontakta kansliet.
Vi tar ingen avgift, hela gåvan tillfaller föreningens verksamhet för våra medlemmar

Välkommen till oss och våra aktiviteter. Vi hoppas få se dig under hösten!

Reumatikerföreningen i Piteå
Solandergatan 11 (föreningshuset Djupviken 11)
941 34 Piteå
Tfn: 073-03 189 10